Chladiaca kvapalina

29. 01. 2024
|
Chladiaca kvapalina je kvapalná látka využívaná ako pracovné médium v systémoch s kvapalinovým chladením. Jej úlohou je odoberať teplo z chladenej časti zariadenia alebo chladeného zariadenia a odviesť ho ďalej do chladiaceho systému. V prípade uzavretých systémov sa teplo odovzdáva okoliu prostredníctvom chladiča príp. kondenzátora. V prípade otvorených systémov teplo odchádza priamo s použitou kvapalinou.

Základnou požiadavkou na chladiace kvapaliny je ich vysoká tepelná kapacita, aby bolo množstvo potrebnej chladiacej kvapaliny čo najmenšie. Ďalšie požadované fyzikálne vlastnosti závisia od konkrétnej technickej aplikácie chladiaceho systému.

Pre kvapalinové chladenie spaľovacích motorov sa požadujú nasledovné vlastnosti:
  • vysoká tepelná kapacita
  • vhodná viskozita, s ohľadom na potrebný príkon čerpadla a prípadné straty netesnosťami
  • dostatočne vysoká teplota varu s ohľadom na maximálnu pracovnú teplotu motora
  • dostatočne nízka teplota tuhnutia s ohľadom na minimálnu teplotu okolia
  • odolnosť proti tvorbe usadenín v systéme
  • antikorózne a antikavitačné vlastnosti
  • netoxickosť
  • primeraná cena
Používané kvapaliny
Medzi najčastejšie používané kvapaliny pre chladenie spaľovacích motorov patria:
  • Voda – má dobrú tepelnú kapacitu, teplotu varu, je dobre dostupná a nie je toxická. Teplota varu sa dá zvýšiť využitím pretlakového chladiaceho systému. Má však vysokú teplotu tuhnutia a nízku odolnosť proti kavitácii. Maximálnu teplotu v prevádzke obmedzuje tvrdosť vody.
  • Destilovaná voda – neobsahuje minerály.
  • Morská voda – používa sa pri chladení lodných motorov.
  • Etylénglykol – má vysokú teplotu varu (až 198 °C), nižšiu teplotu tuhnutia ako voda (-11,5 °C) ale nižšiu tepelnú kapacitu. Je tiež toxický, má vyššiu tepelnú rozťažnosť a nízku zápalnú teplotu.
  • Zmes vody/destilovanej vody a etylénglykolu – podľa vzájomného pomeru zložiek je možné upraviť teploty varu a tuhnutia zmesi.
  • Motorový olej – má špecifickú funkciu, len vysoko výkonné motory majú samostatný chladiaci okruh s chladičom oleja. V bežných motoroch chladí exponované časti vnútri motora a odvádza z nich teplo do iných častí motora.
  • Motorová nafta – má špecifickú funkciu na chladenie vstrekovačov.